کیا Kia

قیمت خودروهای کیا Kia, لوازم یدکی کیا, لوازم کیا, مقایسه خودروهای کیا Kia

یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل کم بودن خلاصی سوپاسهاست. در اتومبیل های مختلف خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم می شود در بعضی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ بصورت دستی توسط تعمیرکار اتومبیل انجام می شود که به آن فیلترگیری می گویند.

در بعضی از اتومبیل ها تنظیم خلاصی سوپاپ به وسیله واشرهای تنظیمی با ضخامت های گوناگون توسط تراشکار انجام می شود و در اغلب اتومبیل های امروزی قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها به صورت اتوماتیک هستند که به آنها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته می شود. در هریک ازین موارد اشتباهات فردی اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب می تواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود.

سفت بودن سوپاپ ها باعث کم شدن توان موتور اتومبیل و داغ کردن موتور بویژه در سربالایی و در بالای موتور می شود. از نشانه های سفت بودن سوپاپ ها می توان به خروجی پرتابی و پرصدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره کرد.

انتقال نیرو از موتور به چرخ های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد از طریق میل گاردان انجام می شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می شود.

وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند.

راهنمای تعویض تیغه برف پاک کن خودروهای هیوندای و کیا

چطور تیغه برف پاک خودرومان را عوض کنیم؟

شرکت های کیا و هیوندای دو مثال معتبر از برند های با کیفیت و با سرعت رشد بالا در عرصه تولید خودرو هستند و توانسته اند در بازار سخت و شلوغ اروپا، امریکا و همین طور در میان چینی های آسیا دوام خوبی داشته باشند.

این خودرو ها در کشور ما نیز بسیار محبوب بوده و تاکنون سهم عظیمی را در بین سواری های خریداری شده توسط مردم ایران نصیب خود کرده اند.

اما مدتی است که با تحریم های وارده بر بازار کشورمان، قطعات این شرکت ها کم یاب تر از گذشته شده و صد البته شما بخشی از تعمیرات را به دلیل شلوغ بودن اکثر نمایندگی های مجاز تعمیر باید خودتان انجام دهید که بسیار هم ساده هستند و از پسشان بر خواهید آمد.

برف پاک کن جز قطعاتی است که با توجه به محل زندگی شما و میزان بارندگی باید هر شش ماه یک بار به طور متوسط تعویض گردد و در صورتی که این کار پس از فرسوده شدن برف پاک کن انجام نشد، قطعا عواقب بدی از جمله مصرف بیش از حد باتری خودرو در اثر کاهش کارایی برف پاک کن، آسیب به کنترلر اصلی و همینطور خط و خش بر روی شیشه خواهد شد.

نکاتی درباره تعمیر و تعویض برف پاک کن خودرو های کره ای

قطعا مدل های مختلف خودرو های شرکت هیوندای با یکدیگر تفاوت های گاه عظیمی خواهد داشت؛ به طور کلی هم برف پاک کن ها به دو نوع دستی و سنسور دار تقسیم می شود که در مدل سنسور دار امکان افزایش و کاهش سرعت به صورت خودکار وجود دارد.

شما باید از نمایندگی های فروش محصولات و لوازم جانبی خودروی خود، مدل مناسبی از تیغه یا اجزای اصلی برف پاک کن را انتخاب کنید. ضمنا شما در هنگام خرید لوازم جانبی تنها تیغه پلاستیکی پاک کننده را نیاز خواهید داشت؛ ممکن است تیغه دو سمت برف پاک کن ها از برخی جهات با یکدیگر متفاوت باشند. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

شروع تعویض تیغه برف پاک کن

مسئله ی بعدی تعویض و نصب تیغه جدید می باشد؛ که این مورد هم با توجه به مدل خودرو و سیستم الکترونیکی تنظیم سرعت برف پاک کن کمی متفاوت است.

برف پاک کن شما به سمت جلو حرکت خواهد کرد و این مناسب زمانی است که قصد شستشو و تعویض تیغه را دارید؛ در این زمان باید سعی کنید با جداسازی پین از برف پاک کن (قسمت فلزی) و تیغه پلاستکی، بخش پلاستیکی را جدا کنید.

قسمت ساخته شده از پلاستیک تعویضی خواهد بود که به اسکلت اصلی پیچ شده است، وقتی آن را جدا کردید، اسکت فلزی را رها نکنید، زیرا به دلیل ساختار محکم آن در مدل های هیوندای و کیا ممکن است شیشه خودرو را دچار آسیب کند.

سپس با حرکت دست و بدون استفاده از کلید های برف پاک کند خودرو چک کنید تیغه پلاستیکی به درستی در جای خود ثابت باشد و پین نیز به خوبی محکم شده باشد؛ در غیر این صورت مشکل ساز خواهد بود.

 

چگونه برف پاک کن خودرو را عوض کنیم؟

با توجه به فرسوده شدن تیغه زهای برف پاک کن در طول زمان، می بایست این تیغه ها را هر ۶ ماه یکبار تعویض نمود. اما شاید شما هم مثل من می خواهید نحوه تعویض تیغه های برف پاک کن را یاد بگیرید و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. بعلاوه پول اضافی بابت تعویض این قطعه ساده پرداخت نخواهید کرد!

مراحل کار بسیار ساده است و بصورت تصویری برای شما قرار داده شده است.

نصب برف پاکن (6)

۱٫ ابتدا تیغه های برف پاک کن متناسب با اتومبیل خود را خریداری کنید. سعی کنید از مراکز معتبر خرید کنید تا جنس تقلبی نصیب شما نشود. انواع نمونه های تایوانی می تواند گزینه خوبی باشد. توجه کنید که قسمت فلزی نیاز به تعویض ندارد و به ندرت تعویض می شود. پس در هنگام خرید فقط تیغه ها را خریداری کنید.

نصب برف پاکن (3)

۲٫ بدنه فلزی زبرف پاک کن را بلند کنید تا برای تعویض آماده باشد.

نصب برف پاکن (4)

۳٫ تیغه پلاستیکی برف پاک کن را کمی خم کنید و تلاش کنید آن را از بدنه فلزی جدا کنید.

نصب برف پاکن (5)

دقت کنید که قسمت پلاستیکی توسط یک پین کوچک به بدنه فلزی متصل شده است. برای جدا کردن قسمت پلاستیکی باید اول پین را جدا نمایید تا اجازه تعویض لاستیک را به شما بدهد. در این فرآیند مراقب دست های خود باشید تا آسیب نبیند.

نصب برف پاکن (1)

 ۴٫ تیغه جدید را جایگزین کنید و پین را جا بزنید.

 ۵٫ وقتی هر دو تیغه( چپ و راست) را عوض کردید، برف پاک کن را در جای خود قرار دهید و سپس آن را امتحان کنید. یعنی برف پاک کن را روشن کنید و آب بپاشید تا درستی عملکرد آن ارزیابی شود. اگر شیشه اتومبیل بخوبی تمیز می شود، شما کار خود را درست انجام داده اید. اگر در تمیز کردن شیشه خودرو مشکلی وجود دارد، تیغه ها را مجدداً چک کنید. ممکن است جنس خریداری شده شما جنس خوبی نباشد. بنابراین در وحله اول خرید برف پاک کن با کیفیت نکته مهمی است. تست

 

 

کیا سید 2018 محصول جدید شرکت کیا می باشد که دارای ظاهری جذاب با آپشن های متنوع می باشد.کیا سید 2018 محصول سال 2018 و 2018 میلادی می باشد.

در ادامه معرفی کامل این خودرو را برای شما توضیح می دهیم.

نتیجه تصویری برای ‪kia ceed‬‏

شرکت کیا یکی دیگر از خودروهای خود در نسخه GT را معرفی کرد. کیا سید GT از موتور 201 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته خودکار دو کلاچه بهره می‌برد.

کیا تصمیم گرفته بازار خودروهای هاچ‌بک را با ورود یک محصول جدید شوکه کند. این شرکت کره‌ای از خودروی کاملا جدید کیا سید GT رونمایی کرد. این خودرو تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل گذشته خود تجربه نکرده است. این محصول همچنان به موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری T-GDi مجهز شده است. شرکت کیا با اعمال تغییراتی در آن و بهینه‌سازی‌های مختلف موفق شده قدرت این موتور را به 201 اسب بخار افزایش دهد. گشتاور این موتور به 265 نیوتون متر می‌رسد.

این خودرو در نسخه استاندارد خود از سیستم انتقال قدرت 6 سرعته دستی بهره می‌برد با این حال خریدار می‌تواند گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه را نیز برای آن سفارش دهد. کیا این محصول را به عنوان یک خودروی خانوادگی توسعه داده تا در تمامی زمینه‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد. در همین راستا خودروی کیا سید GT بالاترین سرعت و یا بهترین شتاب را در دنیای محصولات هاچ‌بک ندارد.

خودروی کیا سید GT و ProCeed GT از ماه نوامبر سال جاری میلادی وارد خط تولید این کمپانی در کشور اسلواکی می‌شوند. در این کارخانه دیگر نسخه‌های کیا سید نیز به تولید می‌رسند. این خودرو طراحی اسپرتی دارد که برای مثال می‌توان به سپر جلوی جدید آن با سه ورودی هوا اشاره کرد. کیا سید GT به صورت استاندارد به رینگ‌های 18 اینچی مجهز شده است و از کالیپرهای ترمز قرمز رنگ بهره می‌برد. ارتفاع این خودرو در مقایسه با نسخه عادی آن 135 میلی‌متر کاهش داشته است.

در داخل کابین خودرو شاهد سقف مشکی رنگ هستیم. فرمان کیا سید GT دارای طراحی D شکل بوده و لوگوی GT روی آن خودنمایی می‌کند. صندلی‌های اسپرت این خودرو دارای رنگ مشکی بوده و برای جنس پدال‌های آن از آلومینیوم استفاده شده است. کیا برای دسته دنده از یک آلیاژ فلزی جدید استفاده کرده که البته این آلیاژ تنها در نمونه مجهز به جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چشم می‌خورد. خریدار می‌تواند این محصول را با نمایشگر 7 و یا 8 اینچی لمسی سفارش دهد.

شرکت کیا در این خودرو به دنبال افزایش فرمان‌پذیری آن بوده و به همین علت ارتفاع سیستم تعلیق آن را کاهش داده و آن را سفت‌تر طراحی کرده است. این خودرو از ترمزهای بزرگتری در مقایسه با نمونه معمولی بهره می‌برد و به صورت استاندارد دارای لاستیک‌های میشلن Pilot Sport 4 است.

این خودروی کره‌ای به صورت استاندارد به سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار به راننده و سیستم کمکی جلوگیری از تصادف در بخش جلو مجهز می‌شود. با این حال خریدار می‌تواند سیستم‌ کروز کنترل تطبیقی مجهز به سیستم Stop & Go، سیستم شناسایی نقاط کور، سیستم هشدار تصادف در عقب خودرو، سیستم کمک پارک هوشمند خودرو و سیستم شناسایی عابر پیاده را برای کیا سید GT سفارش دهد.

خودروی کیا سید GT به صورت انحصاری در بازارهای اروپایی به فروش می‌شود. این خودرو در سه ماهه اولیه سال جاری میلادی در اختیار خریداران خود قرار می‌گیرد. شرکت کیا اطلاعات مربوط به شتاب این محصول و همچنین قیمت نسخه‌های مختلف آن را در ماه‌های آینده منتشر خواهد کرد.

رانندگی در زمستان، مهارت‌های خاصی لازم دارد و علاوه بر آن، نیاز به تجهیزات خاص در این شرایط وجود دارد. در همین حال، برخی نکات ساده را نباید فراموش کرد؛ اشتباهاتی که افراد تازه‌کار، ممکن است مرتکب شوند.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۱۰) رانندگی بدون تمرین قبلی

اگر یک پارکینگ خالی و یا یک راه کوهستانی سراغ دارید که هیچ خطری جز خودتان، در آن‌جا تهدیدتان نمی‌کند، بروید و تمرین رانندگی کنید. رانندگی در زمستان، فرصت یادگیری رانندگی برای کسی نمی‌گذارد و داشتن گواهینامه هم، برای آمادگی کامل برای رانندگی در این شرایط، دلیل کافی به حساب نمی‌آید. البته یک استثنا وجود دارد و آن هم گواهینامه‌ای است که در فنلاند قبول شده‌اید.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۹) روشن گذاشتن سیستم کنترل کشش

شاید فکر کنید که سیستم کنترل کشش برای جاده‌های لغزنده، کارآیی بسیار زیادی خواهد داشت که البته درست است؛ ولی زمانی را در نظر بگیرید که در جایی گیر کرده‌اید و سیستم کنترل کشش، برخلاف خواسته‌ی شما عمل می‌کند.

تصویر مرتبط

۸) حرکات سریع در رانندگی

تصور کنید که در حال رانندگی هستید و خودرو شروع به لغزیدن می‌کند. شما با شدت روی ترمز فشار می‌آورید. همین کارتان باعث می‌شود تا کنترل خودرو را بیشتر از دست داده و منحرف شوید و به چیزی برخورد کنید. همچنین اگر حرکات زیادی در فرمان داشته باشید، به همین سرنوشت دچار خواهید شد.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۷) نزدیک شدن به سپر عقب خودروی جلویی

اگر هنگام رانندگی در یک جاده شلوغ و لغزنده، آن‌قدر به خودروی جلویی نزدیک شده‌اید که می‌توانید جزئیات سپر عقب را کامل از هم تشخیص دهید، فاصله‌تان با این خودرو خیلی نزدیک شده است و باید به فکر بیشتر کردن فاصله با آن باشید.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۶) باقی گذاشتن برف‌ها روی اتومبیل

برف‌های نشسته روی شیشه عقب و سقف باعث مزاحمت دید راننده خودرو و دیگر وسایل نقلیه شده و باعث تصادفات ناخواسته خواهد شد. همین‌طور هنگام کم‌کردن سرعت یا توقف کردن، می‌تواند باعث بروز حادثه شود.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۵) سرعت آهسته بیش از حد در جاده

سرعت کم همیشه به معنای ایمنی بیشتر نخواهد بود. به‌علاوه، شرایط برفی و سرما، دلیل نمی‌شود که خودروهای زیادی را پشت‌سر خود منتظر بگذارید. حرکت با سرعت نزدیک به سرعت مجاز جاده، می‌تواند در این شرایط مفیدتر باشد.

تصویر مرتبط

۴) رها کردن همه‌چیز به عهده سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ

اگر می‌توانید از خودروهایی سوار شوید که سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ (AWD) دارند، قبل از هر چیز باید بدانید که این سیستم شما را از گیر کردن نجات نخواهد داد، مگر این‌که خودتان هم شرایط را درک کنید.

نتیجه تصویری برای ‪hyundai winter‬‏

۳) استفاده از تایرهای تابستانی

می‌توان از تایرهای تابستانی در فصل زمستان هم استفاده کرد، ولی در نهایت در جایی، در یک نقطه و زمان خاص، خودرو را زمین‌گیر خواهند کرد. تایرهای تمام‌فصل شاید تا حدودی این مشکل را حل کرده باشند، ولی استفاده از تایرهای زمستانی، عملکرد بهتری را برای رانندگی ایجاد خواهد کرد.

 

۲) خاموش گذاشتن چراغ‌ها

دید رانندگان در هنگام بارش برف، به‌شدت افت می‌کند. بنابراین سوئیچ چراغ‌ها را زده و سعی کنید مانند یک ستاره بدرخشید!

 

۱) سرعت گرفتن در شرایط بد آب‌وهوا

رانندگی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای یک جاده با این محدودیت سرعت، در یک روز آفتابی، تصمیم بسیار خوبی است؛ البته اگر به رانندگی خود، اطمینان کامل داشته باشید. ولی وقتی شرایط جاده، عادی نیست، ریسک نکنید؛ زیرا سرعت در یک راه یخ‌زده، بسیار کشنده خواهد بود.

راهنمای خرید روغن موتور مناسب خودروی شما

دانستنی های کاربردی درباره تعویض روغن موتور

تصویر مرتبط

راهنمای خرید روغن موتور خودرو

1- منظور از ویسکوزیته روغن همان غلظت یا چسبندگی روغن است.

2- هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، روغن‌کاری بهتر و دوام روغن (زمان تعویض) نیز بیشتر است. در روغن‌های با ویسکوزیته بالا، بعد از استارت موتور، زمان بیشتری طول می‌کشد که روغن به تمامی اجزا برسد.

3- هرچقدر ویسکوزیته کمتر باشد، روغن در زمان کمتری (بعد از استارت) به اجزای مختلف می‌رسد، اما در عوض روان‌کنندگی آن‌ها نیز کمتر است.

4- استاندارد مربوط به روغن‌ها توسط انجمن مهندسین خودرو آمریکاـ Society of Automotive Engineers ـ وضع شده و این استاندارد به فرم کلی SAE aW-b مشخص می‌شود که a عددی از مجموعه اعداد {0,5,10,15,20} و b از مجموعه اعداد {20,30,40,50,60}است. عدد a مربوط به ویسکوزیته روغن در دماهای پایین (زمستان) و عدد b مربوط به غلظت روغن در دمای کاری موتور است. هرچقدر این اعداد بزرگتر باشند به معنای ویسکوزیته کمتر است.

5-روغن‌هایی را که یک درجه ویسکوزیته (Single-Grade) داشته باشند، مانند SAE 30 مناسب استفاده در دماهای بالا هستند، اما زمانی که دما متغیر باشد نباید از آنها استفاده کرد زیرا در دماهای پایین موقع استارت زدن که دمای موتور پایین است، راه‌اندازی موتور به سختی انجام می‌شود.

  • امروزه کاربرد روغن‌های تک‌درجه‌ای تنها در موارد خاص است.
  • عددی که بعد از SAE می‌آید بیانگر ویسکوزیته روغن است؛ به‌عنوان‌مثال روغن SAE 30 خاصیت روان‌کنندگی کمتری نسبت به روغن SAE 60 دارد.

6- روغن‌هایی را که چند درجه ویسکوزیته (Multi Grade) داشته باشند با استاندارد SAE و به همراه حرف لاتین W (زمستان) نشان می‌دهند. روغن‌های چنددرجه‌ای بهترین و مرسوم‌ترین روغن‌های موجود در بازارند و به دلیل آنکه در محدوده دمایی متغیری قابل استفاده‌اند، به روغن‌های چهارفصل نیز معروف‌اند.

  • دقت کنید که اعداد قبل و بعد از W بیانگر درجه ویسکوزیته است، نه دمای روغن.
  • عدد قبل از W نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین است. هرچه این عدد کمتر باشد، قابلیت استفاده از روغن در دمای پایین‌تر نیز بیشتر است.
  • عدد بعد از W نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا (دمای عادی موتور) است. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، روغن در دمای بالاتر چسبنده‌تر و سفت‌تر است.
  • به‌عنوان‌مثال در روغن 10W40، عدد 10 نشان‌دهنده درجه ویسکوزیته در زمان استارت موتور و عدد 40 نیز نشان‌دهنده درجه ویسکوزیته در دمای عادی موتور است.

شکل زیر ویسکوزیته روغن‌های چند درجه را در دماهای مختلف نشان می‌دهد.

روغن‌های تک‌درجه تابستانی
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) حداقل دما (درجه سانتیگردا) ویسکوزیته
27+ 7- SAE 20
38+ 0 SAE 30
50+ 5+ SAE 40
روغن‌های تک‌درجه زمستانی
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) حداقل دما (درجه سانتیگردا) ویسکوزیته
27+ 1- SAE 20W
38+ 18- SAE 15W
50+ 29- SAE 10W
0 40- SAE 5W
روغن‌های چنددرجه‌ای (چهارفصل)
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) حداقل دما (درجه سانتیگردا) ویسکوزیته
21+ 40- SAE 0W-30
16+ 35- SAE 5W-20
27+ 35- SAE 5W-30
32+ 29- SAE 10W-30
38+ 24- SAE 10W-40
43+ 15- SAE 15W-40
49+ 10- SAE 15W-50
55+ 0 SAE 20W-50

7- کیفیت روغن و همچنین پیشرانه مناسب آن را باید از استاندارد API تشخیص داد. API مخفف عبارت American petroleum institute یا انستیتو نفتی آمریکاست.

8- حرف اول بعد از API نشان‌دهنده نوع پیشرانه است.

  • اگر روغن برای استفاده در پیشرانه بنزینی باشد، اولین حرف با S آغاز می‌شود، مانند API SL.
  • اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی باشد، اولین حرف با C آغاز می‌شود، مانند API CI.
  • اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی و همچنین بنزینی باشد، از هردو حرف برای آن استفاده می‌شود، مانند API SL/CI.

9- حرف دوم بعد از API، نشان‌دهنده سطح کیفیت روغن است و هرچقدر این حرف به حروف انتهایی الفبای لاتین نزدیک‌تر باشد، کیفیت روغن نیز بهتر است.

  • در پیشرانه‌های بنزینی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.
  • در پیشرانه‌های دیزلی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.

10- جنس (نحوه ساخت) روغن موتور به سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

  • روغن معدنی یا نفتی یا مینرال: این روغن‌ها مستقیماً از نفت خام حاصل می‌شوند و از آنجایی که کمترین کیفیت را دارند، معمولاً از دو دسته دیگر ارزان‌ترند. مهم‌ترین عیب روغن‌های مینرال این است که در دماهای خیلی بالا رقیق و در دمای خیلی پایین غلیظ (و نسبتاً جامد) می‌شوند. اگر روغنی از جنس مینرال باشد، اکثر سازندگان عبارت مینرال را (به دلایل بازاریابی!) روی قوطی روغن نمی‌نویسند.
  • روغن سینتیک یا سنتزی یا تمام سینتیک: این روغن‌ها به صورت آزمایشگاهی ساخته می‌شوند و نسبت به تغییرات دمایی، مقاومت بسیار خوبی دارند. از این‌رو قیمتشان نسبت به دو دسته دیگر گران‌تر است ولی باتوجه به عمر بیشتر، روانکاری بهتر، غیرسمی بودن، جلوگیری از خوردگی و کاهش نسبی مصرف سوخت (به دلیل اصطکاک کمتر قطعات) خریداری آنها (به‌رغم قیمت بیشتر) اقتصادی‌تر است.
  • نیمه سنتیک یا نیمه سنتزی: این روغن‌ها بین روغن‌های مینرال و سینتیک قرار می‌گیرند. به خاطر داشتن ترکیبات اضافه‌ای نسبت به مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت (مانند دورهای بالای موتور) توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند.

11- جنس روغن را هیچ‌گاه از سینتیک به مینرال تغییر ندهید. تغییر مینرال به سینتیک معمولاً اشکالی ندارد، ولی بازهم از انجام چنین کاری خودداری کنید، چراکه به دلیل تغییر ویسکوزیته ممکن است واشرها، کاسه نمد و حتی روانکاری یاتاقان‌ها دچار مشکل شود.

12- بهترین روغن موتور همان است که سازنده توصیه می‌کند، بنابراین برای اطلاع از نوع روغن خودروتان به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگی‌های رسمی مراجعه کنید.

کاربردی ترین نکات درباره تعویض روغن موتور

وظایف اصلی روغن موتور روان سازی قسمتهای متحرک موتور ،به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسایش ،کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات ،ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می باشد.اما این فقط بخشی از ماجرا است چرا که باید نکات قابل توجهی را در استفاده آن رعایت کرد،در این مطلب جالب و کاربردی سعی داریم نکات قابل توجهی در رابطه با کارایی روغن موتور و استفاده به موقع آن با رعایت چند نکنه بپردازیم.روغن موتور

روغن موتور

چرا روغن موتور باید تعویض گردد

روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و اب و سوخت خام قرار دارد.لدا روغن پایه ان شروع به الوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می نمائید.و از طرفی مواد افزودنی ان نیز رفته رفته مصرف می شوند.مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین ;یک لیتر اب تولید می شود که مقداری از ان به صورت بخار از اگزوز خارج می شودو مقداری از ان نیز به روغن اضافه می شود.

کاهش مصرف سوخت با تعویض بموقع روغن

کارشناسان فنی خودرو بر این باورند که اگر از موتور در برابر دما و فشار بالایی که در زمان احتراق حاصل می شود محافظت نکنید، قطعات فلزی بسیاری که با هم تماس دارند، ساییده می شوند و خیلی زود از کار می افتند.

زمانی که موتور خودرو روشن است، دما در محفظه احتراق به حدود 2500 درجه سانتی گراد می رسد، فشار بالا و ضربه حاصل از احتراق را هم اگر به آن اضافه کنید، خواهید دید که بی شک موتور خودرو نیازمند حفاظت در برابر این گرما و اصطکاک است.

تعویض روغن، بهترین راه برای کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالاست که خوشبختانه این نوع محافظت، کم هزینه و آسان است. بسادگی می توان با تعویض روغن در زمان مناسب امکان روان کار کردن قطعات را فراهم کرد.تعویض روغن، ضروری ترین کاری است که می توانید برای ادامه کار موفقیت آمیز موتور خودرو انجام دهید.

 

البته باید توجه کرد که هر نوع موتوری بسته به نوع سوخت و سال ساخت، به روغن موتور معینی نیاز دارد.به گفته کارشناسان نباید فراموش کرد که روغن، موتور را خنک می کند چون کارتر زیر موتور قرار گرفته است. هوایی که هنگام حرکت خودرو از زیر آن عبور می کند، کارتر را خنک می کند و روغنی که هنگام عبور از نقاط مختلف موتور، بخشی از گرمای آن را جذب کرده است در کارتر گرمای خود را به هوا می دهد و خنک می شود. البته این میزان خنک کنندگی برای خنک کردن موتور خودرو بدون استفاده از سیستم خنک کن آبی کافی نیست، اما در خنک شدن موتور تاثیر بسزایی دارد.

همچنین بررسی ها نشان داده که روغن، خوردگی را کاهش می دهد. روغن با پوشش دادن ذرات آب و اسید موجود در موتور، خوردگی را نیز کاهش می دهد. این ذرات بعلاوه ذرات جامدی که در روغن معلقند، روغن را سیاه و آن را رقیق می کنند. روغن موتور را باید به صورت منظم عوض کنید تا پیش از خراب شدن کامل آن بتوانید از شر این مواد زیان آور خلاص شوید.بنابراین اگر روغن موتور را بموقع و بر اساس برنامه ای منظم عوض کنید، می توانید مصرف بنزین را کاهش دهید که نتیجه آن علاوه بر کاهش مصرف انرژی، حافظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نیز خواهد بود.

روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و اب و سوخت خام قرار دارد.لدا روغن پایه ان شروع به الوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می نمائید.و از طرفی مواد افزودنی ان نیز رفته رفته مصرف می شوند

ایا سیاه شدن روغن نشاندهنده رمان مناسب برای تعویض روغن است؟

سیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است.در صورتیکه عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشدمی باید ان را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ;دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

 چند نکته در مورد روغن موتور

1- روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر به هیچ وجه نباید برای موتورهای با تکنولوژی بالاتر استفاده گردد.

2 – در مورد استفاده از روغن های با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی تر نیز بایستی جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.

3 – اختلاط دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت دارای اثرات نامشخصی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی گردد. دلیل این موضوع تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر و ایراد صدمات شدید به موتور می باشد.

4 – با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.

5 – هنگام تعویض روغن، بهتر است فیلتر روغن نیر عوض شود.

6 – تعویض روغن با استفاده از دستگاه های مکش که از بالای موتور، روغن را تخلیه می نمایند چندان مفید نمی باشد. به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.

7 – متوسط زمان تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود 3000کیلومتر می باشد.

8 – استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.

9 – روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست گردیده و از تماس طولانی مدت با آن بایستی جدا اجتناب گردد.

10 – در انتخاب روغن موتور، همواره باید به خاطر داشت که:«مناسب ترین، نه الزاما گرانترین»

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور :

1٫شرایط کار دستگاه و موتور ان

2٫کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضیعت برق ان

3٫کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

4٫کیفیت فیلترهای هوا و روغن

5٫نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

6٫مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند

 

منظور از شرایط کار موتور و خودرو چیست؟

1٫سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)

2٫رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائیها و یدک کشیدن ها

3٫زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)

4٫رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد

5٫به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما

6٫رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمرموتور توصیه می گردد.

X